Cliente

Globosat

Projeto

Canal Brasil

Contexto & Desafio

Brazil. This colossal mix of contrasts. Miscellaneous people, references, cultures and native wisdom. A cauldron of possibilities of continental measure. Yes, we are a TV channel with ‘Brasil’ in our name. The celebration of many Brazils that fit into one. Canal Brasil’s new brand aims to materialise the richness of our culture and the history of our typography in cinema, art and design. It is diversity in motion.

To celebrate the diversity of the many Brazils that fit into one, we chose a protagonist element for this rebranding of Canal Brasil: typography. The new brand is an interchangeable system of 14 variable logos, with its expressive typographic variations inspired by the history of Brazilian typography.

A variable font that speaks, that reacts in a lively and organic way. It varies, adapts, interacts and demands an analysis of our own identity.

Under Tátil’s creative direction and materialised by Plau’s typographic expertise, Canal Brasil VF is a display, all caps variable font with two axes: width & expression.

Inspired by a deep look at our graphic history and contemporary practices, it is, on the one hand, a complex but careful exercise in combining type, and on the other, a delightful process of cultural and aesthetic synthesis.

More than just inspired by our Brazilian design history, Canal Brasil’s new identity is an ode to our culture, an exercise in extracting that elusive feeling of Brazilianness, or that which we recognise as ours without fully knowing why. It is a celebration of our diversity. And it is, after all, a labor of love for our graphic and typographic history, created, designed and cast by so many hands.

DE: COMUNICAÇÃO TRADICIONAL

PARA: Experiência sensorial e interativa

Uma marca lançada com todo o alvoroço.

A ousadia é sobre correr riscos e reverter a ordem.Isso é o que o Carnaval representa.

No Carnaval, tudo está em movimento, e a marca também está.

Esta marca tem tanto coreografia quanto ginga.

10M

10 milhões de pessoas impactadas durante o carnaval no Rio.

7.8K

7.840 pessoas entrevistadas durante o processo.

1BI$

1 bilhão de dólares em movimentação econômica.

PROGRAMAÇÃO CRIATIVA

Para garantir que a marca Rio Carnaval fosse viva e orgânica, como o Rio de Janeiro, desenvolvemos — em parceria com o André Burnier e com a Plau— uma ferramenta de programação criativa que permite interagir com a marca a partir do movimento das fitas, das suas espessura, dos seus movimentos, ritmos, cores e que fosse customizável. Uma marca pulsante que tem personalidade, comportamento e que representa a força criativa de todas as Escolas de Samba.

170

PONTOS DE MÍDIA
Distribuídos em 4 regiões 
do Rio e 3 cidades da 
Baixada Fluminense.

4.4M

inserções da campanha
4.433.436 inserções publicitárias veiculadas.

60M

DE IMPACTOS SEMANAIS
60 milhões de 
pessoas impactadas 
em diferentes canais.